Brass Quintet '97

A lemezen szereplő gazdag és változatos program betekintést ad a Daniel Speer Brass Quintet munkájának különféle területeibe. A tizenhét különféle kompozíció, a zene jellegzetes területeit, intonációs és stílusbeli köreit érinti-ezek a területek természetesen olykor érintkeznek egymással, nem határolódnak el mereven.

A program legrégebbi elemeit három szerző műve képviseli. Az együttes névadója Daniel Georg Speer /1636-1707/, akinek magyar zenetörténeti kapcsolódása  táncdarabok  valamint  Ungarischer oder Dacianischer Simplicissimus című munkája ) indokolja e névválasztást. Speer egyik szonátája valamint két kiváló brit muzsikus Giles  Farnaby (1564-1640) és Mathew Locke/kb. 1630-1677/ néhány tétele a hangszeres muzsika első aranykorát idézi a hallgató elé. Azt a késő reneszánszban megalapozott és kora- barokkban kiteljesedett zenei világot hallhatjuk, amely a különféle hangszerek hangzási és játék lehetőségeinek felfedezésével, a hangszínbeli és dinamikai változatosság szinte tobzódó kiaknázásával az alternatív előadási lehetőségek folytonos próbálgatásával, nemkülönben az önálló hangszeres formakultúra kialakításával az instrumentális zenét a vokálissal egyenrangúvá fejlesztette. Toronyzene és consortok, fantáziák és táncok, concerto és sonata, megannyi alkalom és mód az új lehetőségek felfedezésére.

Vivaldi és Mozart idejére a hangszerek már kiérlelt műfaji keretek között szólaltak meg. Az önfeledt kísérletezés helyébe a hangzáslehetőségek intenzív kiaknázása lépett. Ennek megfelelően a felvételen szereplő- eredeti formájukban is közismert-XVIII. századi művek modern értelemben vett  átiratokként szólalnak meg a rézfúvós együttes lehetőségeihez igazított letétekben és interpretációs stílusban.

Vérbeli rézfúvós zenét hallunk viszont Paul Dukas és John Cheetham jóvoltából, immár a ma használatos hangszerek jellegzetességeit kiaknázva. A fanfárhangzás az erőteljes akkordok hol pompás, hol fanyar színezete ilyen jól semmilyen más apparátuson nem szólna. 

Rafael Mendez és Bizet ebben az összeállításban újabb sajátos réteget képvisel: latin mediterrán tűz és szenvedély hangja szólal meg darabjaikban. A Carmen oly jól ismert részleteihez az előadás persze hozzátesz még valamit: egyfajta idézőjeles parodisztikus humorral fűszerezett változatban kelnek újra életre az ezerszer elkoptatott dallamok.

Ez a kedélyállapot uralkodik a CD anyagának legterjedelmesebb részében, mely a jazztől a promenád mutatványokig terjedő zenei térben lazán összefüggő kompozíciók igen szórakoztató tolmácsolását tartalmazza. Az egyik véglet Debussy, aki a századelő oly sok muzsikusához hasonlóan nagy kedvvel szívta magába és stilizálta az Amerikából  Európába zúduló ragtime, cake-walk és társaik élményanyagát, és akinek révén ez a hang és modor a koncerttermekben is gyökeret vert. A másik véglet a portugál-német-amerikai John Philip Sousa (1854-1932) jelenti, ez az operettekkel és indulók tucatjaival nagy népszerűségre jutott haditengerészeti karmester, aki saját zenekarával világkörüli úton mutatta be ma már megmosolyogtatóan naivnak ható, de épp ezáltal, számunkra is mulatságos zenéjét. A két véglet közé tartozó jól ismert, sokat játszott muzsika-Joplin és Bernstein ragtime és musical egy-egy ritmikus vagy éppen slágeresen elandalodó karakter lehetőséget kínál a hallgatónak, hogy pillanatnyi kedélyétől, beállítottságától függően akár teljes komolysággal engedje át magát hangulatainak, vagy egyszerűen csak jól szórakozzon. 

 Gönczy László

Hallgasson bele!

1. DUKAS: FANFARE
      Brass Quintet01 – Track 1
2. BIZET: CARMEN, OVERTURE
      Brass Quintet02 – Track 2
3. HABANERA
      Brass Quintet03 – Track 3
4. TOREADOR SONG
      Brass Quintet04 – Track 4
5. VIVALDI-BACH: CONCERTO-ALLEGRETTO
      Brass Quintet05 – Track 5
6. ALLEGRO
      Brass Quintet06 – Track 6
7. ANDANTE
      Brass Quintet07 – Track 7
8. ALLEGRO
      Brass Quintet08 – Track 8
9. BERNSTEIN: MARIA FROM WEST SIDE STORY
      Brass Quintet09 – Track 9
10. CHEETHAM: SCHERZO
      Brass Quintet10 – Track 10
11. STARDUST
      Brass Quintet11 – Track 11
12. DANIEL SPEER: SONATA
      Brass Quintet12 – Track 12
13. MENDEZ: LA VIRGIN DE LA MACARENA
      Brass Quintet13 – Track 13
14. MOZART: AVE VERUM CORPUS
      Brass Quintet14 – Track 14
15. DEBUSSY: LA PETIT NEGRE
      Brass Quintet15 – Track 15
16. SAINT LOUIS BLUES
      Brass Quintet16 – Track 16
17. LOCKE: MUSIC FOR HIS MAJESTYS – AIR
      Brass Quintet17 – Track 17
18. COURANTE
      Brass Quintet18 – Track 18
19. ALLEMANDE I.
      Brass Quintet19 – Track 19

20. ALLEMANDE II.

      Brass Quintet20 – Track 20
21. SARABANDE
      Brass Quintet21 – Track 21
22. JUST A CLOSER WALK
      Brass Quintet22 – Track 22
23.
SOUSA: SEMPER FIDELIS
      Semper Fidelis
24. JOPLIN: MAPLE LEAF RAG
      Brass Quintet24 – Track 24
25. FARNABY: FANCIES, TOYES, DREAMS – THE OLD SAPNOLETTA
      Brass Quintet25 – Track 25
26. HIS REST
      Brass Quintet26 – Track 26
27. TELL ME DAPNE
      Brass Quintet27 – Track 27
28. A TOYE
      Brass Quintet28 – Track 28
29. HIS DREAME
      Brass Quintet29 – Track 29
30. THE NEW SA-HOO
      Brass Quintet30 – Track 30
31. SWEET GEOGIA BROWN
      Brass Quintet31 – Track 31